08 maj 2007

Tycke, smak och traditioner

Jag är inte bara reklamslav och bröllopsplanerare, jag läser även en 10 poängskurs på Universitetet "Kläder, kropp, identitet 2". Gårdagens föreläsning handlade om den ornamenterade kroppen och att "göra brud". Behöver jag säga att mina öron var mer än spetsade?

Den eminenta Lizette Gradén föreläste om bl a Värmlandsgåvan, ett initiativ av privatpersoner i Värmland iscensatte för att samla föremål från Värmland. Denna samling skänktes senare till immigrantättlingar i Minneapolis, USA (hoppas jag fick ihop det rätt nu..). I Fokus bland vardags- och festsaker var en brudkrona. Denna lånades ut över hela USA till svenskättlingar som skulle stå brud. Detta är ju en mycket längre och mycket mer komplicerad histora än så, men jag började tänka. Kanske blir alla beslut så mycket komplicerade inte bara för det stora utbudet, men även för att alla frågeställningar tröskas genom filter av tradition, seder, bruk och personlig smak.

Härligt, en tisdagsanalys vad som får oss alla att bli mer eller mindre bridezillas...

Bilden: Brudkronor möjliga att låna från kyrkoförsamlingen jag är skriven i. Ska jag? :)

Inga kommentarer: