29 april 2007

MIna erfarenheter - so far

Hej söta Ammie!

Jag är så glad att du är nyförlovad! Ser fram emot ett fabulous wedding nästa år ;) Kan tänka mig att du har en hel del saker att fundera över, så jag tänkte summera några saker jag kommit fram till hitills!

1. Fundera över vilken typ av bröllop ni vill ha.
Country-style? Sjöjungfrutema? Motown-stuk? Det finns så mycket att välja mellan men prata med din söta C och fundera över vad som är just er! Om man har en grundidé över ungefär vad man vill ha kommer plats, kyrka och annat viktigt falla på plats. Och glöm inte, alla lokaler och platser är tillåtet byte i jakten på ert toppenbröllop!

2. Cashen
Budget är aldrig roligt att prata om (nästan) men det finns många sätt att nå just det ni vill ha. Vad vill ni prioritera? Är det värt att lägga ALLA pengarna på klänningen, eller ska gästerna äta något också? Kanske kan ni hitta en lokal ni kan ta med egen alkohol till? Egen dryck sparar mycket pengar! Fundera över sätt att inkorporera nära och kära i processen, kanske kan någon hjälpa till att sy, göra inbjudningskort etc Kom bara ihåg, det finns en rätt tydllig gräns mellan att låta nära och kära vara delaktiga, och att rätt och slätt utnyttja dem. Gå inte över lik för att få som ni vill, i alla fall inte om ni vill ha nära och kära kvar även efter bröllopet..

3. Planering
Jag köpte en "Simple stunning wedding organizer" från amazon.com. Den har plastfickor i, massor av "Don't forget" och kan bli kul (eller bara jobbigt..) att ta fram vid ett senare tillfälle.. Givetvis går lika bra med en fin A4-pärm, ett vanligt index och en hel del plastfickor till bilder, inspiration och annat (kom ihåg arr internet är din vän). Jag kompletterar även min SSWO med ett exceldokument med sju flikar i som den planning-person jag är.

Utgå sedan från bröllopsdagen och räkna baklänges. Ta i ordentligt med tid - de flesta saker kräver sitt utrymme att fundera kring. Som stomme kan ni använda en befintlig t ex den från Martha Stewart Weddings och anpassa till er själva. Martha = amerikanskt = ta allt med en nypa salt..

4. Glöm inte varandra!
L och jag har ju diskuterat (finare ord för argumenterat) en hel del om allt från kriterier kring gästlista till vår respektive inblandning i planerandet. Ta det varligt, och ta hand om varandra. Det är ju trots allt ni två som ska gifta er.

Puss

/U - snart

1 kommentar:

Anonym sa...

Ullis!!!!!!!!!!!!

Vad söt du är:)
Tack för tipsen.
Det blir sjöjungfrutema. Absolut:)

Love you!

pussipuss
ami