05 februari 2007

Back from Bulgaria!

Japp, nu är jag tillbaka från kontrasternas land, där husen verkar rasa vilken sekund som helst men ändå hyser luxulösa inredningsbutiker i gatuplan.

På fredagen bar det av till Sofia, via Frankfurt. Taxi till hotellet kostade ca 40 skr. Vi drack lite vin och jag rökte Victory white (13 skr), Bulgariens svar på Marlboro light.

Lördagen präglades av snabbt möte med roliga indiern och buttre bulgaren, sedan följde sightseeing till Alexander Nevsky katedralen. Katedralen var magnfik, och vi köpte de obligatoriska ljusen. Synd att se denna ca 130 år gamla byggnad redan rasa, och mina 2 euro i bidrag till restaurationen räcker nog inte så långt. Utanför katedralen ligger en liten loppmarknad. Många antikviteter, ryska mössor, handbroderade sockar och obehagligt nog en stor mängd artiklar med svastikan på återfanns. Några märkliga små sockar, vantar och diverse roliga smycken hamnade snart i min tunna plastpåse. Varför får man alltid supertunna plastpåsak på utländska marknader? Är det för att försäljarna ska kunna robba en på nyss införskaffad vara?

Eftersom jag verkligen gillar att gå själv i storstäder hade jag lurat iväg mitt sällskap att äta lunch. Först när marknaden var genomsökt efter allehanda ting begav jag mig till restaurangen "Happy". Maten var överraskande god, och synnerligen prisvärd: lunch för 4 personer, 3 öl, 1 cola, 1 vatten, 3 kaffe och ett extra fat med friterade ostbollar kostade ca 80 skr. Då ingick utsikten över servitriserna (*host*) - peroxid-blonderade tonårstjejer i polo, minikjol och Scholl badtofflor.

Vår buttre Bulgar Ivan tog oss sedan raskt genom stan till Sofias Nationalmuseum. Denna fantastiska kommunistbyggnad innehöll en fantastisk samling föremål, och var föredömligt litet.Utsikten över bergen var magnfik, och en märklig kontrast till de tusentals år gamla föremål som inte alltid låg i säkra glasmontrar. Många av dyrgriparna hade återfunnits så sent som förra året! Dessutom verkar det finns ett överflöd av antika smycken - till och med souvenirshoppen hade dem till försäljning. Och då menar jag inte replikas..

Därefter drog vårt följe vidare till en av de nybyggda galleriorna i Sofia. 3 våningar krönt av ett bio-palats innehöll bl a en FCUK, Marks & Spencer, Wondershe, Guy Laroche m fl. Ett par lokala billighetskedjor som sålde skor och sportkläder fanns det med. Öht var prisnivån på allt inhemskt mycket bra, och rätt normal för importerade saker. Det blev ett par crazy vinterstövlar till mig, och några öl till det väntande entouraget.

Efter välbehövlig vila på hotellet bar det iväg till en traditionell Bulgarisk restaurang. Inhyst i ett fristående hus var varje rum tapetserat med mormorslika tapeter och en belysning man hade kunnat operera i. Vi drack ett underbart vin, doppade nybakt bröd i örter och åt i flera timmar. Garneringen var inte av den franska typen men smaken var det inget fel på. Jag hade mina ögon på en dessert med körsbär, mandel och yoghurt men platsen i magen var slut sedan länge. Enkelt sammanfattat: det är svårt att undvika kolhydrater, fett och laktos i det Bulgariska köket.

Efter en välbehövlig sovmorgon var det dags för liten stadsvandring innan vi begav oss till flygplatsen. Duckade för Hermès-butikens lockrop och satte fart genom de många, långa gångarna på Frankfurts flygplats.

Bulgarien - mer Versace än Chanel!

Inga kommentarer: