12 oktober 2006

Guld värt?

Det finns försäljare, och så finns det serviceinriktade människor. Bär L och jag skulle hitta hans ring gick vi Lilla City-turen mellan olika guldsmeder. Det är ett viktigt beslut i livet, och en viktig symbol att få en bra ring. Att få ett snipigt eller negligerande mottagande upplevdes som starkt reducerande av karma, och sålunda blev Lilla City-turen till och med Halvstora City-turen innan en guldsmed som behandlade oss värdigt och trevligt hittades. Det blev påL'etui som brudgummens ring införskaffades.

För egen del letar jag efter en infattning som känns mer sammanhållen med designen på brudgummens, och som kan fungera smidigare med ytterligare en ring. Idag besökte jag en av de stiliga guldsmederna som ligger i närheten av mitt jobb, rätt nära grönsaken på torget mitt i bratsens tummelplats. För mig är det viktigt att behandla människor med respekt, och jag anser att man ska behandla människor enligt principen gyllene regeln. Det försökte inte mannen som hjälpte mig i guldsmedsaffären. Maken till trist bemötande, om än snabb service (ja de vet ju att man kommer spendera pengar), och på snudd till nedervärderande tonläge gjorde att ringtittandet kändes olustigt. Brudgummen och jag pratade idag om hur man skulle spendera en Lottovinst, och inte skulle det bli där i alla fall.

Jag ska följa Söta Blivande Bruden H's råd och gå till den lilla guldsmeden i närheten av surbutikens. Måtte infattingsfén vara med mig.

Inga kommentarer: