10 september 2008

Att bygga varumärken

Åratal av förmodade lärdomar, hyllmeter med teorier. Tillsammans ger de en rätt hygglig bas i konsten att bygga avrumärken. Vissa är mer crazy än andra, men alla vill de ha effekt. Något som i tanken verkar så enkelt kan i praktiken vara det svåraste hinder.

I söndags upplevde jag hur ett varumärke nästan utplånade sig själv, mitt framför ögonen, för att sekunden senare återuppstå stoltare än fågel Phenix.

Scenario: vi kör bil. Långt. Sent. Söndag kväll. Höggravid = stopp för toalettbesök minst en gång i timmen. Det regnar. Vi stannar vid Statoil. Vid det laget har bäbisen lagt sig på vitala delar som kontrollerar just funktioner som har med toalettbesök att göra, snabbt stapplar jag mot toaletten. Vi som bilar ofta vet att dessa kan se ut hur som helst, men just denna hade - ta da - myntinkast! En bilmackstoalett som INTE är gratis! Snabbare än snabbast stapplar jag ut i regnet till bilen, hämtar åengar, förbannar Statoil. Tänker att vi som haft en diskussion om att skaffa bensinkort, aldrig här. Men, så händer något. Mannen bakom kassan som hitills ignorerat mig och mitt desperat växlingsbehov, vänder sig plötsligt om och säger "du kan få gå in gratis". Ibland går det så fort att rasera och bygga varumärken.

Så, vilket bensinkort blir det? Ibland behövs något helt annat, vi kan kalla det faktor x:

1 kommentar:

Anonym sa...

haha jag hade glömt den reklamen. jävligt kul.