19 november 2007

Julklappar per släde, post och paket

Julen är min absoluta favorithögtid. Det är en ljuspunkt efter ångest-november, och fullt med roliga fester och presenter. Nästan allt är kul med jul, utom logistiken med många släktingar och orterdå. Men det mesta uppvägs av julklapparna! Vem gillar inte paket? Vavava?? Nuförtiden tycker jag det är roligare att planera inköp och slå in paket till andra, att lacka och rimma. Japp, det är lackande och rimmande varje år. Ibland sker lackande tekniskt sett en bit in på julaftons morgon, men vad gör det - alla blir glada och förhoppningsvis är det ingen som bränner sig vid nattlackningen.

Inför bröllopet var jag helt säker på att vi skulle lacka alla kuverten, men icke. Innan vi helt övergav idén funderade vi länge och väl på Wax seals där man kan beställa konstgjorda sigill i gummi - med dubbelhäftande tejp på baksidan. Härligt! (om jag verkar överdrivet käck beror det troligen på att jag blivit påverkad av en ny favoritbloggare - Katrin Schulman. Det trodde ni inte).

Back to christmas: jag gillar julen, julen gillar mig. Oftast. Utom när mannen gav mig en äggklocka i morgonklapp. Det var ingen rolig morgon. Jag menar, en äggklocka? Till och med en klapp på axeln eller en kopp kaffe hade varit roligare. Eftersom julen upptar en stor del av min tankekraft redan från mitten av november tänkte jag delge några av mina bästa tips för ett ångestfritt julklappshandlande.

1. Planera. Skriv ner vilka som ska få julklappar på en lapp, sätt den på kylen/i agendan/använd digital post-it etc

2. Fundera över budgetfördelning. Kom ihåg att en bra klapp inte automatiskt innebär en stor kostnad.

3. Fundera ut vad som verkligen skulle glädja var och en på listan. Skit i deras önskelistor, gå på något du _verkligen_ tror skulle glädja dem. Think outside the box! Finns det en hobby att tillgå? Kanske en särskild öm punkt? Nu är tiden att tänka till.

4. Gå in på någon av följande siter och klicka hem klapparna. Fördelarna är många: prisjämförelse online, roliga saker du inte trodde fanns och ett bra sätt att undvika att hela julklappskassan spenderas på små julkit till dig själv på vägen.. eller att en person får allt... (och just det, till skillnad från Sephora skeppar dessa siter till Sverige)

The mother of all julklappsshopping.
Avvakta bjudandet tills den nästan är slut, och kolla ALLTID fraktkostnad! Med dessa två råd i ryggen kommer du långt:
Ebay

Smink, skönhetsvård och parfymer
Strawberrynet

Coola kläder och accessoarer
Intermix online

Sancy
Snygga smycken, vintage som nytt!
Sancy

Lauritz
Möbler, kläder, smycken. Grymt coola fynd i vintagevärlden. Kan bli kostsam frakt för en byrå fårn Tyskland men det är det väl värt?
Lauritz

Interflora
För att du alltid kan skicka en blomma till de du inte träffar i jul...
Interflora

Lite konst till mor kanske?
Konstbolaget

Och så några länkar för er som ska hitta barngrejer
T-shirtbutiken

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja min syster och mamma bestämde (utan att fråga mig) för andra året i rad att julklappar, nä det skulle vi inte köpa åt varandra i år. Jag liksom du tycker också bäst om julen och liksom du går verkligen igång på julklappsköpandet har nu bara en futtig klapp kvar att köpa varje år tills jag får barn, nämligen till min sambo. och till mina syskonbarn förstås men de är 6månader och 2år och inte lika roliga att köpa till.
suck.
men i sista stund kom jag på en genialisk idé: eftersom mamma med sambo stod för julbordet hemma hos sig så tog vi med oss en present (snygg vattenbubblare fårn Wassermax) jag bedyrade att det inte var en julklapp. Mamma o styvfar blev glada. Jag fick köpa julklapp och skriva rim. slutet gott allting gott.